
W obrocie gospodarczym przedsiębiorstwa działającego na wolnym rynku, zwrot towarów jest normalnym i dość częstym zjawiskiem. Nawet najlepiej działająca firma musi się liczyć z niezadowoleniem swoich klientów i kontrahentów, a szalejący ciągle globalny kryzys gospodarczy, tylko tą sytuację potęguje. Firmy muszą więc nie tylko godzić się na zwroty sprzedanych już towarów, ale też aby utrzymać dotychczasowych kontrahentów i klientów są zmuszone udzielać częstych i dość głębokich rabatów.
Prawo podatkowe oraz prawo rachunkowe określa sposób księgowania korekty przychodu wynikających z opisanych wyżej zdarzeń gospodarczych, ale jak to często w naszym pięknym kraju, zostaje bardzo duże pole do interpretacji, a tak się zawsze jakoś dzieje, że interpretacje zazwyczaj dokonują się na niekorzyść podatnika. W tej sprawie obowiązującej ( jak na razie !) interpretacji dokonała Izba Skarbowa w Katowicach rozpatrując sprawę firmy z branży chemicznej nr IBPBI/2/423-445/14/PC dnia 28 lipca 2014 roku .
Pierwszy wniosek Izby Skarbowej zwracał uwagę na pewną nieścisłość prawa podatkowego , gdyż przepisy o podatku C i T nie pokazują jednoznacznie w którym momencie należy zmniejszyć lub zwiększyć przychody.
Generalna konkluzja katowickiej Izby Skarbowej jest następująca- przychody powinny być zawsze rozliczane w tym okresie, za który wystawiono fakturę sprzedaży. W praktyce oznacza to, że roczne zeznanie podatkowe dotyczące podatku dochodowego, powinno ulec pomniejszeniu o wartość poniesionego dochodu albo straty w tym roku, w którym powstał obowiązek podatkowy.
Izba skarbowa w Katowicach podkreśliła – punktem odniesienia jest zawsze pierwsza wystawiona faktura, tak zwana faktura pierwotna, bez względu na przyczyny dokonanej korekty.
Polecamy
Najnowsze
Jak płacić niższe podatki?
Prowadząc własny biznes wiesz jak uciążliwe może być płacenie podatków. Okazuje się jednak, że jest wiele legalnych sposobów... [...]